De Pioneering Spirit, het grootste schip ter wereld dat in de Rotterdamse haven wordt afgemonteerd, zal later klaar zijn dan verwacht.

Er is vertraging ontstaan bij het installeren van twaalf 65-meter lange balken, die onderdeel zijn van het kraansysteem van het megaschip. Dat bevestigde een woordvoerder van eigenaar en ontwerper Allseas dinsdag, na berichtgeving in diverse media.

Het schip is bedoeld voor het weghalen van grote olie- en gasplatforms op zee. In juni stond de eerste opdracht al op de agenda. De Pioneering Spirit moet voor SBM Offshore en het Canadese energiebedrijf Talisman de bovenbouw ontmantelen van het Yme-platform op de Noordzee. Volgens Allseas wordt die opdracht nu iets later in de zomer uitgevoerd.

De bouw van het schip van 382 meter lang en 124 meter breed was lange tijd erg omstreden vanwege de naam die het vaartuig had gekregen: Pieter Schelte, vernoemd naar de vader van Allseas-directeur Edward Heerema. Deze Pieter Schelte was tijdens de Tweede Wereldoorlog officier bij de Waffen-SS. Nadat ophef was ontstaan, paste Allseas in februari de naam van het schip aan.

Shell staat voor delicate operatie

Olie- en gasproducent Shell wil het vaartuig inzetten bij de ontmanteling van olieplatforms in de Noordzee. Shell wil de komende tijd het Brent-olieveld in de Noordzee buiten gebruik stellen. Het start daarbij met het ontmantelen van Brent Delta, één van de vier productieplatforms.

De naam Brent is beroemd èn berucht. Niet alleen is de handelsterm ‘Brent-olie’ van het veld afgeleid, velen zullen vooral denken aan de Brent Spar, een platform dat Shell twintig jaar geleden aanvankelijk wilde dumpen op de Atlantische Oceaan, waarna een storm van protest losbrak.

Shell doet er alles aan om bij de ontmanteling van de Brent Delta een nieuw publiciteitsdrama te voorkomen. Zie ook dit artikel: Shell ontmantelt legendarisch Brent-platform (en wil nieuwe milieuaffaire voorkomen).

bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl